Nytårskur 2024

Af Jan Møller

Fredag den 12. januar 2024 afholdt Garderforeningen for Aarhus og Omegn nytårskur i Frimurerlogens lokaler i Aarhus.

Nytårskuren var for os et nyt og uprøvet arrangement, hvor vi havde inviteret gamle gardere i Aarhus og omegn, både med og uden foreningsmedlemskab, til et uformelt og gratis arrangement, hvor foreningen bød på et let traktement til de fremmødte. Via DG Sekretariat var der samtidig sendt invitation til omkring 110 medlemmer af DG Ung, der har bopæl i og omkring Aarhus.

Da vi planlagde arrangementet, havde vi ikke taget højde for, at EM i håndbold startede denne weekend.
Og vi havde af gode grunde slet ingen anelse om, at et tronskifte var på vej.

Med ét var vores arrangement i stærk konkurrence med et storstilet TV-show, direkte fra Kgs. Nytorv, med tak til Majestæten for hendes indsats gennem 52 år på tronen.

Det var derfor glædeligt, at vi kunne byde velkommen til godt 40 gamle gardere, heraf 10 uden medlemskab af en garderforening. Endnu mere glædeligt var, at mange af disse var medlemmer af DG Ung.
Og det var dejligt at se, at de ”nye” blev taget godt imod. Snakken gik lystigt rundt ved bordene mens deltagerne nød en øl eller en vand.

Inden kanapéer og champagne blev serveret, holdt formand Niels Erik Kjær en kort tale, hvor han bød velkommen til de fremmødte. I talen understregede han vigtigheden af, at foreningen får nye medlemmer.

Unge som gamle, der kan bidrage til fornyelse og nytænkning i foreningen. Muntert afmonterede han myten om, at en garderforening er en flok gamle mænd, der mødes til en gang gule ærter og et spil kort. Sådan var det måske en gang. Men, sådan er det ikke længere. Hos os i Garderforeningen for Aarhus og Omegn forsøger vi at lave spændende arrangementer, som alle kan deltage i, unge som ældre. Nogle, hvor ledsager også er inviteret og andre, der er for hele familien.

Niels Erik fortalte herefter kort, om de arrangementer der er planlagt i foråret 2024. Og tilbød samtidig, at de der indmelder sig i den nærmeste fremtid, får det første års medlemskab gratis og mulighed for at deltage i de kommende arrangementer.

Formanden håbede, at vi ville få en hyggelig aften, og afsluttede sin tale med en skål og ønsket om et godt nytår til alle. Herefter kunne vi så forsyne os fra de flot arrangerede fade med kanapéer og velskænkede glas med champagne.

Det blev, som formanden havde ønsket, en rigtig god og hyggelig aften. Med masser af snak over bordene.
Og stor interesse for at tale med de nye deltagere. Klokken blev faktisk henad 23 inden de sidste forlod arrangementet.

Vi synes bestemt, at arrangementet var en succes. Dels fordi 10 ikke-medlemmer havde valgt at tilbringe en fredag aften sammen med os. Og ikke mindst fordi vi fik en indmeldelse allerede under arrangementet.

Vi ser frem til at arrangere den næste nytårskur.