Besøg på Christiansborg

5. apr 2019

Fredag den 5. april 2019 gik turen til Christiansborg i samarbejde med vores naboforeninger.

55 personer havde valgt at stå meget tidligt op for at køre med bus til hovedstaden. Der var afgang fra Viby J kl. 0700.
Første stop blev gjort kl. 0835 ved Middelfart. Tid til at strække ben og nyde den medbragte kaffe, rundstykker med ost og pålæg samt en “lille en”.

Der blev hygget og snakket på turen. Det var en fornøjelse, at garderkam- merater fra andre foreninger i region 2 deltog, herunder Viborg, Skanderborg og Odder Garderforeninger. Til venstre ses vicepræsident Jens Saabye Nielsen og regionsbowlingleder Karsten Fruergaard.

Ved 11:30-tiden ankom vi til Christiansborg. Som en overraskelse til deltagerne havde Jørgen Ø. Johnsen truffet aftale med miljøminister Jakob Ellemann-Jensen og politisk ordfører for Venstre, Britt Bager om rundvisning i Folketinget.

Jakob Ellemann-Jensen byder velkommen. Med ryggen til fotografen ses Britt Bager. Vi får en introduktion til dagens rundvisning.

Samling i Vandrehallen, hvor portrætter af tidernes skiftende statsministre pryder væggene. Jakob fortæller spændende og muntert om en del af malerierne og deres tilblivelse.

I Vandrehallen finder man montren, hvor Danmarks Riges Grundlov er udstillet.

Den smukke, 80 meter lange Vandrehal.

Selvom vi blev proppet med informationer, så formåede Britt og Jakob at holde en god, munter stemning blandt tilhørerne.

Rundvisningen sluttede i Venstres grupperum. Britt og Jakob rundede af, og vi fik mulighed for at stille afsluttende spørgsmål.

Jørgen Ø Johnsen takkede værterne for deres fremragende indsats og overrakte gaver til dem begge. Da Jakob jo startede sin militære karriere som menig og efterfølgende som sergent i Livgarden lå den jo lige til højrebenet at give ham en gardernål og en indmeldelsesblanket til DG. Det viste sig dog, at Jakob netop havde meldt sig ind i Nordre Birk.

Vi fik lige 10 minutters mulighed for at opholde os på tilhørerpladserne i Folketingssalen inden vi skulle spise frokost i Snapstinget.

Og så var der frokostbuffet i Snapstinget.

Efter en velfortjent og lækker frokost i Snapstinget var det tid til at se Dronningens gobeliner, der hænger i Riddersalen.
Her er selskabet på vej op ad den statelige Kongetrappe, der fører op til Riddersalen.

Ved Kongetrappen står det smukke Kongeflag.
Flaget var en gave fra Danmarkssamfundet til kong Christian X på Valdemarsdag 1919, hvor Dannebrog havde 700-års dag.

Riddersalen med Dronningnens gobeliner. Den fantastisk flotte sal har plads til 400 spisende gæster.

Vi fik en guidet rundvisning og gennemgang af gobelinerne, der fortæller Danmarks historie gennem 1.000 år.

For dem der har lyst til at gå på opdagelse i gobelinerne kan linket her benyttes:

Alexandersalen.
Foto: Mikkel Grønlund

Taffelsalen
Foto: Roberto Fortun

Her ses hele holdet forsamlet på trappen ved hovedindgangen.

Tekst og billeder: Foreningens sekretær Jan Møller.