Detachementskydning

5. jul 2016

Efter fremmødet på Gardergården kl. 14 kørte garderne og de gamle gardere til skydebanen.

Der var to skydninger.
Dels en holdskydning mellem 2 hold: 10 medlemmer af garderforeningen og 10 gardere fra vagtdetachementet.
Derefter kunne alle skyde serieskydninger. Det er skudserier på 5 skud med markering efter hver serie på fen skud. Serieskydningen kunne skydes flere gange, det bedste resultat var gældende.
Her ses nogle af skytterne  – og major Østergaard, der var overdommer.

På baglinien var der tid til almindelig hyggesnak.

Efter små tre timer var skydningerne afsluttet, og alle kunne returnere til Gardergården, hvor der var tid til en stille pilsner eller vand.

Garderforeningen gav middagen – tre retter.

Efter hovedretten var der præmieuddeling.

Holdkonkurrencen blev vundet med en komfortabel margin af Garderforeningen med 822 points mod gardernes 761 points. (Sidste år var det garderne, der vandt over foreningen.)
Overdommer major Søren Østergaard stod for præmieuddelingen

Her er det præmierne for bedste makkerpar, der overrækkes.
Makkerparret var gammel garder  Jarl Udsen og garder M. G. Frandsen.

Det var også i den grad Jarl Udsen dag. Han vandt nemlig også præmien for bedste skytte og han vandt serieskydningen.

Også garder Joachim Bols fik flere præmier. Både som bedste garderskytte og som konkurrencens næstbedste skytte.
Men der var også mange præmier til de andre deltagere.

Til slut takkede garderforeningens formand Niels Kjær de fremmødte og Livgarden for en hyggelig dag, og kl. 21 var det tid for tappenstreg.

På grund af regnvejret blev den spillet indendørs – og den fik et usædvanligt og festligt forløb.

Marselisborgdetachementets seniorsergent var denne gang SSG M. S. Thurø, der i den daglige tjeneste er chef for tambourerne på Livgardens Kaserne.
Han gav,  sammen med de to tambourer, en spændende gennemgang af signalets udvikling fra ganske enkle toner – som alle gardere vil kunne genkende – til det meget mere avancerede stykke musik, som man spiller i dag, hvor tambourerne har en helt anden uddannelse end de gamle piberdrenge havde for 100 år siden.