Detachementskydning

3. jul 2012

Den traditionelle skydekonkurrence mellem Garderforeningen og Vagtdetachementet på Marselisborg.

I år forlod kongefamilien Marselisborg den 4. juli på grund af den norske Dronnings Sonjas fødselsdag den 5. så det var i sidste øjeblik at skydningen blev afviklet.

Arrangementet blev med en enkelt undtagelse afviklet som tidligere år – og alle var i øvrigt enige om at stemningen var helt i top og at hele arangementet var usædvanligt vellykket.

Inden afmarch fra Gardergården gav seniorsergent T. Skøt en orientering.

Da lederen af Livgardens hold, kaptajn J. T. Lund, ikke vidste hvor gode de enkelte skytter var, begyndte skydningen for første gang nogensinde med en intern udtagelsesskydning blandt garderne, således at Livgarden kunne stille det bedst mulige 10 mands hold.

Efter at Livgardens hold var sat kunne konkurrencen begynde.

Der var først skydning om bedste enkeltmandsplacering. Skytterne var inddelt i makkerper: en garder og en gammel garder, da der i denne konkurrence også er præmie til bedste makkerpar.

Der var plads til 12 skytter ad gangen – resten kunne se på eller opholde sig i de tilstødende lokaler.

I ventetiden og i pausen inden serieskydningen var der kaffe og wienerbrød ad libitum……

…. både for garderne og de gamle gardere.

Efter at hovedkonkurrencen var afsluttet kunne alle der var mødt op – også de ca. 15 gardere og de ca. 15 gamle gardere, der ikke var med på Livgardens eller Garderforeningens hold, skyde serieskynding. (Det er serier a 5 skud.)
Der blev skudt flittigt den 3. juli. I alt blev der brugt 1950 patroner.

Inden middag og præmieuddeling var der tid til en forfriskning.

Og så var der middag. Der kom – efter arbejde – yderligere 5-6 medlemmer af Garderforeningen, så vi var 52 til middagen.

Garderforeningen gav den tre retters middag, der blev anrettet som buffet.

Inden desserten var der præmieuddeling.
Her er det, til venstre i billedet, garder R. S. H. Gonge, der fra kaptajn J. T. Lund modtager den første af mange præmier.
Han fik præmie som bedste skytte (med 92 points), bedste garderskytte og bedste serieskytte med 49 points. Helt til højre i billedet kan man skimte Meget Erfaren Garder Knud Boye-Nielsen, der med 47 points som bedste “Meget Erfaren Garder” fik en tredieplads i serieskydningen.

Under præmieuddelingen indførte kaptajn J. T. Lund et interessant nyt begreb.
Han nægtede at bruge betegnelsen “Gammel Garder” og brugte i stedet “Erfaren Garder” om de tjenestegørende og “Meget Erfaren Garder” om garderforeningens medlemmer. Garderen midt i billedet er Erfaren Garder K. S. Johnsen, der med 48 points fik en andenplads i serieskydningen.

Til venstre ses Meget Erfaren Garder Klaus Bjerglund, der med 90 points blev den næstbedste skytte i hovedkonkurrencen. Da han var makker med garder R. S. H. Gonge var der også en præmie for bedste makkepar.

Holdkonkurrencen blev i år vundet af Vagtdetachementet med 819 points. Garderforeningens hold fik 757 points. Her er det Garderforeningens holdleder (og Garderforeningens næstformand) Helge Kuno Pedersen, der ønsker garder Gonge til lykke med sejren.

Det var (naturligvis) garder R. S. H. Gonge, der på holdets vegne fik pokalen overrakt.

Kl. 22 var der flagparade.

Efter paraden trådte alle an under ledelse af SSG T. Skøt til tappenstregsparade.

En dejlig dag sluttede med en kort march i området omkring Gardergården.

Foto: Meget Erfaren Garder Helge Kuno Pedersen.
Tekst og billedbehandling.: Meget Erfaren Garder Peter Horsten.