Årets første spisning

6. jan 2011

Den Gamle By, Aarhus.

44 medlemmer var mødt op til dette arrangement. Det var så mange, at vi blev delt i to grupper med hver sin guide.
Vi gik først en tur i den mørklagte by, hvor mange for første gang så det nye 1927 kvartér og de nye 1974 butikker.

Så fik vi en guidet tur i Møntmestergården, der er genopført som den stod i København i 1760erne. Møntmestergården er fra 1683 og den er ombygget flere gange.

Rummene var oplyst af levende lys. (Kertelys)

Også i lysekronerne var der levende lys.

Når man har set bygningen under genopførelsen i Aarhus, senere som færdig bygning uden møblement, og nu møbleret og med tapeter og maling, er det en fantastisk oplevelse at se den ved aftenstid i vintermørket. Både udefra og indefra. Alle sale, trapper og rum var kun oplyst af kerte lys og kertelyse- kroner. Det gav os et helt andet indtryk af bygningen, som vi så fra kælder til kvist.

Vi sluttede af med middag i Hobrogården.

Retterne var “gamle” retter, tilberedt efter historiske opskrifter:
Kørvelsuppe med kødboller (Opskriften er mere end 150 år gammel.)
Oksefilet med farserede løg, hovedsalat og kartoffelrand, (Opskriften findes i Frk. Jensens Kogebog fra 1901.)
Vaniljeis med “høvlspåner”. (= chokoladespåner.)(Opskrift fra Frk. Jensens Kogebog.)

Der var frit valg med hensyn til drikkevarer, men mange valgte Den Gamle By’s specialfremstillde øl.

Alt i alt en særdeles vellykket aften.

Helge Kuno Pedersen og Jørgen Johnsen.

Den gamle Web-master tog i efteråret turen fra Hovedstaden til Den Gamle By – og til glæde for de, der ikke er meget for muséer vil jeg bringe et par billeder fra Møntmestergårdens smukke rum – forhåbentligt kan de inspirere til et nyt besøg – ved dagens lys..