Rundvisning på Fregatten Jylland

24. apr 2008

Vi var omkring 45 personer, som havde taget turen til Ebeltoft, for at se/gense Fregatten Jylland.

Vi mødtes i museet, hvor vi kunne gå rundt og se på forskelligt inventar fra fregatten. Vort mangeårige medlem MAR 67 Leif Hovvej har som arkitekt været med til at tegne og forestå opførelsen af de nye bygninger. Han viste i auditoriet lysbilleder af, og fortalte om, opbygningen af de nye udenomsfaciliteter, der bl.a. består af museet, værkstedsbygningerne, restauranten og den imponerende tørdok.

– og så besøgte vi værkstederne, hvor vi så hvordan arbejdet med at reparere træskibe bliver udført.

Derefter blev vi delt i to grupper. Hver gruppe blev overtaget af en af fregattens egne guider, og så fik vi en rundvisning i fregatten.

Selv om fregatten næsten er færdigrestaureret af fregatværftets egne skibstømrere, smede og malere, arbejdes der stadigvæk på fregatten, lige nu bliver officersmessen restaureret, A. P. Møllerfonden betaler.

Vi så, hvordan den 430 mand store besætning havde levet ombord, og vi fik et godt indblik i deres dagligdag.

Efter rundvisningen nød vi en meget velsmagende skipperlabskovs i den nye restaurant.

(610584-JUL-64 Helge Kuno Pedersen)