Detachementskydning

7. jul 2015

Kl. 13:30 var der antrædning foran Gardergården for de 2 X 10 skytter, der var med på konkurrenceholdene.

Major Peter Reinhold Nielsen bød velkommen.
Årets Detachement Skydning blev som sædvanligt skudt med salonrifler på 50 meter skydebanerne på Vestereng. Et hold på 10 tjenestegørende gardere konkurrerede imod et hold på 10 tidligere gardere fra Garderforeningen for Aarhus og Omegn.

Vi startede dagens konkurrencer med hovedskydningen, og efter en pause med kaffe og wienerbrød var der serieskydninger for alle, som var med på skydebanen, og der var særdeles stor lyst til at deltage i serieskydningerne, der blev brugt næsten 2000 patroner. (Ikke mindre end 22 gamle gardere var mødt op til detachement skydningen.)

Efter skydningen vendte vi alle tilbage til Gardergården, hvor Garderforeningen for Aarhus og Omegn var vært ved en rigtig lækker middag for i alt 57 unge og gamle gardere.

Der var en god stemning og livlig snakken under middagen.

Efter hovedretten forestod major Peter Reinhold Nielsen præmieuddelingen.

De bedste resultater (ud af 100 mulige point) var:
92 point Knud Boye Nielsen (GF).
90 point garder M. E. Møller.
89 point garder P. D. L. Jensen.
84 point garder F. S. Christensen, Jarl Udsen (GF) og Christian Petersen (GF).
Det bedste makkerpar var med 174 point: Garder M. E. Møller og Jarl Udsen (GF)

Serieskydningen (ud af 50 mulige point) blev vundet af Lasse Pedersen (GF) med 49 point. (Ikke alle præmietagere er nævnt.)

Holdresultaterne, som hidtil havde været hemmeligholdt blev nu afsløret:

Garderforeningens 10 mands hold fik i alt 758 point.
Vagtdetachementets 10 mands hold fik i alt 759 point.

De sidste tre år blev skydningen vundet sikkert af Garderforeningen, men i år vendte vandrepokalen altså tilbage til Livgarden, som havde vundet med kun et overskydende point.

Jan Creutzberg fra Garderforeningen havde derfor det triste hverv at overrække vandrepokalen til major Peter Reinhold Nielsen.

Det vellykkede arrangement sluttede med tappenstreg kl. 22:00.

JUL-64 Helge Kuno Pedersen